nieuwsbrief week 40

Header Nieuwsbrief
Bijna alle artiesten deze week - van nostalgische jonkies tot vooruitstrevende mammoeten - vonden zichzelf geheel opnieuw uit. 
 

Album van de Week

Bonny Light Horseman vernoemde zichzelf en het debuutalbum naar een eeuwenoude ballade over een geliefde die als soldaat in de Napoleontische Oorlogen aan zijn eind komt -- en zo stamde het gros van de liedjes die Anaïs Mitchell, Eric D. Johnson en Josh Kaufman in hun begindagen vertolkte uit de vroege negentiende eeuw. Opvolger Rolling Golden Holy maakt wat dat betreft een flinke tijdsprong. Alsof bovengenoemde geliefde op een boot gestapt is, op zoek naar een beter leven, en via Woodstock in het Laurel Canyon, LA van de laat-twintigste eeuw is terechtgekomen. De warme samenzang is hetzelfde, maar tekst, melodie en vooral productie zijn hier beduidend moderner. Relatief gezien dan. We horen banjo's, mondharmonica's en lapsteelgitaren; The Mamas and the Papas, Carole King en Hiss Golden Messenger. Een album dat bewijst hoe tijdloos folk kan zijn. 'Goodbye to the old country', lijkt het devies, 'Seems good a time as any / to believe in the land of plenty.' 
 

Nieuw binnen

Nog even en we moeten een nieuw genre bedenken voor indie-zangeressen die zichzelf opnieuw uitvinden in het Amerikaanse Catskillgebergte: na Big Thief, Cassandra Jenkins en Florist slaat countrybelofte Courtney Marie Andrews nu een moderne nieuwe richting in. Loose Future is tot de nok gevuld met beknopt, weelderig liefdesverdriet. 
Bij een nieuwe naam hoort een nieuw geluid. De band die ooit Girl Band heette heet nu Gilla Band en heeft op Most Normal de synthesizer & drumcomputer omarmd. Zodoende klinken de Ieren nog fletser, laconieker, dissonanter en gemener. Alsof The Strokes niet in New York maar in het purgatorium waren opgegroeid. Een koptelefoon album pur sang. Zo lang je één hand op de volumeknop houdt. 
Sorry! Maar Sorry is niet de band die je denkt dat ze zijn, dat zijn ze nooit. Althans, dat is wat de mannen uit Londen graag kenbaar maken op hun tweede album Anywhere But Here. Sorry is post-punk, indie rock, elektronica, lo-fi, noise en dat allemaal tegelijkertijd en dwars door elkaar. Het is dan ook een wonder dat ze de boel met dat palet behoorlijk luchtig en catchy weten te houden. 
De Nits denken nog niet aan pensioen. Ook al zijn ze al sinds de jaren zeventig non-stop bezig en brandde afgelopen voorjaar hun hele studio af. NEON, het derde album in een trilogie, bewijst hoe kwiek de heren nog zijn. Het is een atmosferisch, bij tijd en wijlen unheimisch voor slapeloze nachten en oude dagen - in z'n fragiliteit én venijn welhaast Blackstar-esk. 
Wellicht zal het je verbazen, maar Denzel Curry doet het op Melt My Eyez See Your Future rustiger aan dan ooit. De rapper uit Florida eert de Gouden Dagen van weleer met een mellow, soms jazzy West Coast-album. De opgetrommelde A-lijst (Robert Glasper, slowthai, JPEGMAFIA, Rico Nasty) zorgt voor een aangename anarchie, maar Curry blijft de spirituele herrieschopper fier in het middelpunt. 
 

Pre-orders

Een plaat vol soulcovers van Bruce SpringsteenOnly The Strong Survive (11 november). 
Na zes jaar is er nieuwe muziek van pop punk-sensatie ParamoreThis Is Why (10 februari 2023).

VelvetMusic.nl maakt gebruik van cookies

Door onze site te gebruiken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Meer informatie in onze privacyverklaring

Ik ga akkoord