Na ruim veertig jaar muziek maken en nul commercieel succes had Beverly Glenn-Copeland al lang geaccepteerd dat hij zou sterven voor zijn albums - boodschappen van het universum, door Copeland in muziekvorm verpakt - bij een geschikt publiek zouden belanden. Zo lang duurde het gelukkig niet. Uiteindelijk was er maar één cratedigger voor nodig die Copeland's (inmiddels) klassieker Keyboard Fantasies in 2015 in een eurobak aantrof en plots was zijn ster rijzende. Althans, onder alle jonge muziekliefhebbers die snakten naar iets dat écht was, alle genres overstijgde en houvast kon bieden in deze ingewikkelde tijd. Sinds die renaissance toerde Copeland al veelvuldig maar The Ones Ahead is zijn eerste nieuwe album in ruim twee decennia. Op z'n Copelands moet je bij The Ones Ahead even een knopje omzetten: zo onomwonden oprecht en spiritueel hoor je ze niet vaak. Hij moet en zal de nieuwe generatie inspireren om een betere wereld te bewerkstelligen. Nummers als 'Stand Anthem' en 'Harbour (Song for Elizabeth)' zijn daarbij een expliciet steuntje in de rug. Maar vooral muzikaal geeft The Ones Ahead kracht: Copeland diept zijn West-Afrikaanse en Afro-Amerikaanse roots verder uit, maar put ook uit Ierse folkliederen. Een bevlogen werk met de hand op het hart en daarna een bemoedigend knikje: 'En nu jullie.' CD / LP / Cassette
|